Jag ser mig aldrig om och jag ser aldrig framåt

En liten Flicka i 4-årsålder oroade sig inte om något. Hon lekte med sina vänner, familj och släkt. Hon skrattade, hennes fantasi sprudlade och hon trodde inget ont om någon. Alla var snälla, godhjärtade och tyckte om varandra. Hon visste inte om att många människor hade fördomar, elaka tankar och idéer och kände behaget av att vara störst, bäst och vackrast. Denna lilla Flicka visste inget om idealen, hon var inte osäker, blyg och rädd för allt och alla.

 

Men, Flickan blev äldre och medveten om allt ont som fanns i världen. Vid 14 -årsåldern blev hon osäker, blyg, fick dåligt självförtroende. Hon stötte på hinder och fick se att många nära och kära sjunka ner till botten. Hon tyckte att det kändes som att alla under denna tid mådde dåligt och att det inte blev bättre. Hon var rädd för allt och alla. Och detta pågick i några år, fram till att hon kände att hon inte kunde längre. Att hon inte orkade gå omkring och oroa sig för allt. Att hon behövde ta tag i det.

 

Wow, jag kan inte fatta att första ring slutat och att i höst så börjar jag andra ring. Det året som sägs vara det värsta på gymnasiet. Jag har ingen aning om vad som väntar. Under min tid i gymnasiet har jag verkligen förändrats.  Både mot det positiva och negativa hållet. Jag har blivit blygare, vågar inte ta lika mycket plats men det är även så att jag känner att jag inte behöver det.  Jag har blivit mognare.

 

Detta skolår har gjort så att jag har insett att jag måste ta vara på de år jag har kvar i skolan. Att jag måste fokusera mer på skolarbetet som jag gjorde i åttan och nian. Jag ska inte stressa, inte låta min prestationsångest ta över mig. Ta över den tjej som jag vet finns inuti mig, som jag vet att jag egentligen är. Jag måste låta Tuvalisa vara Tuvalisa, inte någon annan. Men jag ska inte bara låta skolan ta över mitt liv, jag ska hålla på med cheerleading  på fritiden och dansa i skolan som jag älskar. Jag ska njuta när jag ska gå till skolan, inte vara en osäker flicka som jag var i åttan. Jag ska trivas och ha kul med mina kompisar och inte känna att mitt självförtroende blir sämre så fort jag umgås med människor.

 

Jag är sjutton år nu. Jag är ung och har många år på mig innan jag behöver bestämma mig för vad jag ska bli. Jag behöver inte oroa mig. För nu är det sommarlov. Jag ska jobba, umgås med mina vänner och släkt. Gå och bada, gå på picknick och vara ute sent.  Ta vara på mitt liv.

– Tuvalisa

 

 (Lilla jag)

 

Kommentera här: